GREEN MATRIX STORY

Salam hari ni nak share sikit story tentang Green Matrix. Green Matrix ni adalah one stop car rental booking platform di Malaysia dan Brunei. Green Matrix ni diasaskan oleh Wahi Abd Rashid dan isterinya Nurshirley Kamilia Abdullah sejak tahun 2006 di Bintulu, Sarawak.

Kenapa nama Green dan Matrix? #Green dipilih sebab kedua pengasasnya berasal dalam bidang alam sekitar dan perhutanan. Jadi mereka sangat sukakan kehijauan, #Matrix pula disebabkan mereka suka filem The Matrix di mana ia mengisahkan perjuangan untuk mewujudkan suasana yang lebih baik.

Asalnya mereka mulakan Green Matrix untuk ubah kehidupan mereka supaya menjadi lebih baik di samping membantu pelajar-pelajar di Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu tempat mereka bekerja mendapatkan perkhidmatan kereta sewa dengan lebih mudah.

Alhamdulillah perniagaan mereka mendapat sambutan dan mula berkembang di Bintulu. Pada tahun 2007 mereka mula menyewakan kereta kepada orang awam di Bintulu. Pada tahun 2008 mereka mula menyewakan kereta kepada syarikat korporat. Pada tahun 2010 mereka sudah mempunyai 70 buah kereta di Bintulu sahaja.

Sewaan kepada orang awam memang menyeronokkan kerana margin keuntungan lebih tinggi, cuma risikonya juga tinggi. Mereka pernah kehilangan 8 buah kereta samada dicuri pelanggan dan juga kemalangan (2008 – 2012). Jumlah kerugian lebih RM500K.

Bermula dari situ mereka mula mengkaji bagaimana nak mengelakkan masalah sama berulang kembali. Alhamdulillah mereka berjaya membina sistem tempahan kereta sewa di mana ia banyak menyelamatkan perniagaan mereka.

Melalui sistem berkenaan, mereka dapat mengenal pasti kategori pelanggan yang ingin menyewa kereta dengan lebih tepat. Apabila mereka betul-betul kenal pelanggan, jadi masalah tu dapat dikurangkan. Sejak daripada itu tiada lagi masalah kereta kena curi, pelanggan lari dan sebagainya.

Pada asalnya sistem berkenaan hanya untuk kegunaan dalaman syarikat sahaja termasuk licensee Green Matrix. Sistem berkenaan dilihat banyak membantu licensee Green Matrix memudahkan proses tempahan kereta sewa dan mengenal pasti pelanggan yang berkualiti.

Apabila licensee Green Matrix semakin ramai, Green Matrix mula mendapat tawaran untuk bekerjasama dengan agensi pelancongan dari dalam dan luar negara. Setakat ini Green Matrix tersenarai sebagai syarikat kereta sewa di dalam laman web #AirAsia #Expedia dan #Airportrentals. Hasilnya kerjasama berkenaan tempahan kereta sewa terus meningkat.

Secara ringkasnya Green Matrix membantu pengusaha kereta sewa kecil-kecilan bergabung di bawah jenama Green Matrix di mana syarikat menetapkan piawai kualiti perkhidmatan yang sepatutnya pelanggan dapat. Contohnya kereta mestilah bersih dan selamat untuk disewakan.

Pelanggan pula tidak perlu risau apabila membuat tempahan dengan Green Matrix kerana kami menjamin mereka akan mendapat perkhidmatan yang berkualiti. Hasilnya pelanggan gembira dan licensee Green Matrix dapat meningkatkan pendapatan mereka berbanding mereka bergerak sendiri.

Matlamat Green Matrix adalah untuk membantu pelanggan mendapatkan perkhidmatan kereta sewa yang dijamin berkualiti dan membantu pengusaha kereta sewa meningkatkan pendapatan mereka melalui penggunaan satu jenama Green Matrix yang sudah dipercayai.

Insya Allah Green Matrix berhasrat menjadi rangkaian kereta sewa terbesar di dunia. Bagaimana kami membantu adalah dengan menyediakan sistem dan latihan kepada pengusaha kereta sewa yang bergabung dengan kami.

Kalau ada yang berminat nak tahu bagaimana nak join
Green Matrix boleh klik sini ==> bit.ly/kbksofbgroup

#GoGreenMatrix
#OneStopSolution
#24SevenOnlineBookingPlatform
#YourTravelSolution
#CarRental

Perlukan kereta? GoGreenMatrix.com adalah ONE STOP SOLUTION 24/7 ONLINE BOOKING PLATFORM untuk kereta sewa di seluruh Malaysia & Brunei.

GOGREENMATRIX
FOUNDER OF GREEN MATRIX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *